Cross Media

DIGITALE EN ANALOGE TECHNIEKEN / ADOBE CREATIVE CLOUD TOEPASSINGEN / ZEEFDRUK, RISO, BOEKBINDEN / VR / AR / 3D / INDIVIDUEEL TRAJECT / LEERGROEPMODULES / LEERGEMEENSCHAP / ONDERZOEKEND EN COLLABORATIEF LEREN

Wat?

In het opleidingsonderdeel Cross Media van de opleiding Bachelor Visual Design verwerf je technisch, ambachtelijke skills als zeefdruk, boekbinden, riso print,…,  maar ook softwareskills (Adobe Creative Cloud toepassingen als pdf, Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere Pro, After Effects) en inzicht in recente technologische ontwikkelingen als Virtual en Augmented Reality en in 3D. Kortom, alles wat je nodig hebt om je creatief project visueel te realiseren.

Elke student doorloopt een individueel traject waarbij hij of zij naar eigen keuze, volgens voorkennis en interesse inschrijft in leergroepmodules. Je wordt hiervoor geïnspireerd door template skill trees, die we met het creatieve werkveld opmaakten. Zo kan je je persoonlijk traject samenstellen om de designer te worden die jij wil zijn! 

In een leergroep ga je samen leren met je medestudenten. Wij dragen peer teaching hoog in het vaandel. Met z'n allen vormen we een leergemeenschap waar we onze kennis delen, elkaar inspireren en uitdagen om een professioneel niveau te behalen. In het 3e jaar gebruik je alle in Cross Media geleerde vaardigheden op je stage.

Waarom?

In het designer vak en in de maatschappij in het algemeen zullen we levenslang moeten leren. Die attitude van zelfsturend leren, een leven lang, willen we je bijbrengen in Cross Media. Je verwerft de basis vaardigheden op technisch en analoog vlak en kiest zelf waarin je je wil verdiepen. Zo wordt je een 'M-shaped' professional, iemand die specialistische kennis heeft van verscheidene gebieden en basiskennis van een aantal andere gebieden. Je ideeën verbeelden met jouw unieke stijl via stilstaande of bewegende beelden, in 2D of 3D, al dan niet ondersteund door kwalitatieve audio, dat onderscheidt jou van andere vormgevers en van andere creatievelingen!

Een greep uit de leergroepmodules

LUCdownLIVE

Challenge

De studenten kregen de uitdaging om een creatieve actie te doen rond een van de Sustainable Development Goals (SDGs). De studenten kozen om iets te doen rond mentaal welzijn van de studenten tijdens dit vreemde jaar.

Oplossing

LUCdownLIVE was een livestream voor alle tweedejaars BBV'ers om hen een hart onder de riem te steken tijdens de lockdown. Het doel was om meer verbinding te creëren door middel van boeiende gespreken, leuke spelletjes en muziek.

 
 

Studio1Room krant

Challenge

De uitdaging kwam vanuit de Arts in Society Award. Zij willen jonge kunstenaars die actief zijn in verschillende disciplines stimuleren om een participatief kunstproject te ontwikkelen dat inspeelt op een maatschappelijke uitdaging. Op die manier kwamen ze in contact met Graffiti VZW en de Gemeenschapsinstellingen waar de jongeren in de verschillende gesloten gemeenschapsinstellingen (GI’s) met de vraag zaten om tijdens én ook na hun verblijf hun artistieke talenten te verkennen.

Oplossing

Samen met jongeren in gemeenschapsinstellingen stelden de studenten de vraag ‘wie ben ik?’. Deze groep in kwetsbare situaties heeft weinig kansen om zichzelf te
tonen. Samen maakten ze een co-creatief project over identiteit, maatschappelijke en artistieke expressie. De studenten bezorgden hen het nodige gerief en maakten samen artistiek werk dat ze verzamelden in een krant en delen met de buitenwereld via verschillende media en een virtuele art gallery.

 

Van Eyck Kosmopoliet

Challenge

Studenten Visual Design waagden zich aan de challenge “Hoe kunnen we migrantenjongeren toeleiden tot kunst(onderwijs)?". Ze stelden hun project voor aan de stad Gent en kregen de kans om in OMG! VanEyck was here tentoon te stellen.

Oplossing

We maakten OKAN jongeren warm voor kunst en inspireerden hen om tegels te beschilderen, net als onze vriend Jan. Corona weerhield Renée, Temene en Adèle niet. Ze namen een video tutorial op en de OKAN jongeren gingen aan de slag.

De werken van de OKAN jongeren zullen getoond worden op Van Eyck Kosmopoliet.

Van Eyck
Box

Challenge

Het Van Eyck-jaar in Gent was een bewogen boel vol evenementen voor jong en oud rond het Lam Gods en Van Eyck zelf. Deze groep studenten kregen de uitdaging om voor alle partners waarmee de stad samenwerkte een overzicht te maken van 'OMG! Van Eyck was here'.

Oplossing

Studenten Visual Design waagden zich aan de challenge “Maak voor de partners van het Van Eyck themajaar iets super creatief wat een beeld geeft van OMG! Van Eyck was here. Wat maak je dan? Geen boek of magazine maar een geschenkbox om DIY verf te maken, een postkaartenset en een virtuele ervaring. Haal de Vlaamse meester in je naar boven en maak je eigen kunstwerk op een lege postkaart met dit unieke collector’s item.

 

REACH

Challenge

Ontwerp de huisstijl voor een nieuw creatief ondernemerschapsevent voor kunststudenten. Opdrachtgevers: Erov, Gentrepreneur en Ministry of Makers.

Oplossing

De studenten ontwierpen de naam en huisstijl voor een nieuw creatief ondernemerschapsevent voor kunststudenten genaamd REACH. Ze deden onderzoek naar de doelgroep, brachten de noden van alle stakeholders in kaart en creëerden een frisse look voor het festival dat speelsheid uitstraalt.

 
 

Wandel- en fietsroute
De Pinte

Challenge

Dit groepje studenten ging aan de slag met de challenge om de erfgoedhaltes van De Pinte in een mooi daglicht te brengen zodat jonge gezinnen met kinderen hier meer over leerde kennen.

Oplossing

De studenten ontwierpen een wandel- en fietsroute langs de verschillende erfgoedhaltes in De Pinte. Hierbij betrekken ze verhalen, spelletjes en leuke karakters om het aantrekkelijk te maken voor de doelgroep. Tijdens de tochten wordt de link ook met de horeca gemaakt. Want een wandel- of fietstocht zonder een lekkere hap of een fris drankje is als een ei zonder zout.