top of page
D4I_LOGO_1.jpg

Masterclass
DESIGN FOR IMPACT

DESIGN FOR IMPACT / COLLABORATION / INTERDISCIPLINAIR/ MODULAIR PROGRAMMA / DESIGN THINKING / TEAM SPIRIT / PROJECT GEBASEERD / REAL WORLD CHALLENGES / SOCIAL DESIGN / PEOPLE-PLANET-PROSPERITY-PEACE-PARTNERSHIP / SDG'S / VALUE BASED DESIGN / THEORY OF CHANGE

Voor society-centered omdenkers

Dat het vooruit moet, daar zijn we het over eens. En anders, dat ook. Maar naar waar precies en hoe anders, daar moeten we keuzes in maken. De toekomst uittekenen, dat doe je in deze opleiding. We brengen professionals samen, van vers afgestudeerden over oude rotten tot carrièreswitchers, die concrete oplossingen voor complexe problemen bedenken en uitvoeren. Die smeltkroes van designers, wetenschappers, kunstenaars, sociaal werkers en een hele schare anderen helpen we om hun collectief talent om te zetten in concrete acties.

De toekomst ontwerpen

Neem dat ‘ontwerpen’ vooral niet letterlijk. Deze opleiding is er voor samenwerkers, die weten dat duurzame oplossingen voor wicked problems niet uit één hoek zullen komen. We brengen scherpe geesten samen die elkaar aansteken en aanstoken, uitdagen en uitnodigen om maatschappelijke vraagstukken te pareren met praktische toepassingen.

  1. Kritisch zijn, omdenken, een onderzoekende attitude kweken

  2. Hoeveel gezichten impact kan hebben

  3. De basisprincipes van Design Thinking, Theory of Change en andere methodes

  4. Soft skills zoals interviewen, reflecteren, samenwerken, coachen

  5. Je eigen aannames in vraag stellen

  6. Nadenken over hoe je impact creëert en meet

  7. Beter zicht krijgen op jouw kwaliteiten en je positie in het werkveld

Voor wetenschappers, kunstenaars, sociaal werkers, psychologen, acteurs, product designers, strategen, ingenieurs, developers, ontwerpers, architecten, economen, ondernemers en al wie zichzelf niet in deze lijst terugvindt.

Learning by doing

Je werkt aan concrete projecten van onze partners, trekt het werkveld in op Impact Tours, doorloopt design sprints, volgt workshops en gastlezingen. Doen, dus. Want zo leer je wat werkt, en hoe jij zelf werkt.

Het programma:

VAST PAKKET (18 ECTS)


Oktober 2023
 tem mei 2024

Op woensdagochtend en donderdag

Design for Impact 

  • Drie inloopweken (wo & do) (team dynamics, algemene introductie, eerste design sprint, persoonlijke doelen formuleren)

  • Lezingen en Workshops: experts uit het werkveld geven je een brede kijk op de vele gedaantes van ‘Design for Impact’, inspireren je met case studies en laten je kennismaken met de verschillende methodes.

  • Impact Tours: onderdompeling door bezoeken bureau’s, organisaties, projecten, opleidingen, …

  • Jij als impact designer: wat zijn jouw kwaliteiten? Waar wil jij graag werken? Hoe kun je je best profileren? 

Impact Project

  • Impact Project: je werkt op een concreet project van een van onze partners en wordt gecoacht door iemand uit het werkveld.

AANVULLENDE KEUZE-OPTIES

Voor een aanvullend programma tot 30 credits (halftijds) hou je je woensdag en donderdag vrij en een halve dag naar keuze

Impact Project I (6 ECTS) 

  • Je hebt de smaak te pakken en kiest nog een real-world project uit het aanbod.

Impact Project II (6 ECTS) 

  • Je start een persoonlijk impact project op.

Impact Research (6 ECTS)

  • Je onderzoekt een Impact related matter.

 

Biodesign (6 ECTS)

  • Je neemt deel aan de BioDesignChallenge in samenwerking met andere impact designers en biotechnologen.

 

Regenerative futures (6 ECTS)

  • Futures Thinking: een bootcamp en verdiepende module over toekomstdenken en hoe dit in te zetten in je eigen praktijk als designer, onderzoeker, kunstenaar, activist, innovator...

Impact verdieping (6 ECTS)

  • Je verdiept je in een impact thema naar keuze.

Impact Stage (12 ECTS)

  • Stage van 8 weken bij een bedrijf of organisatie naar keuze 

International Impact Field Trip (6 ECTS)

  • Je maakt in groep een internationale thematische studiereis en komt terug met een verslag van je inzichten.

 

Aanbod opleiding LUCA / Traject 3D

(Variabele ECTS)

  • Je kan het vast pakket ook vrij aanvullen met andere vakken uit het beschikbare aanbod, zoals Storytelling, Module Video, VR, 3D, Cross Media, ...

planning.png

Een greep uit de projecten van 2021

Mobiel Buurthuis / met impact partner iDrops

Schermafbeelding 2021-08-17 om 14.57.56.png
Schermafbeelding 2021-08-17 om 14.57.50.png

wat: ontwerpen van een mobiel buurthuis voor enkele gemeenten in de Vlaamse Ardennen

beoogde impact: kwetsbare groepen hebben makkelijker toegang tot overheidsdiensten en de sociale cohesie in rurale gebieden is versterkt

 

opgeleverd: het team draaide mee in de onderzoeksfase (inzicht krijgen in de problematiek) en de eerste brainstormfase. Dit werk wordt nu verder meegenomen in een lokaal co-creatietraject waarbij ook impact designers zullen betrokken worden. 

partners: iDrops, lokale overheden

impact expert: Lore Declercq

CO2N

MainEdit_02A.00_00_47_19.Still011.jpg

wat: branding van een CO2-neutrale start-up

 

beoogde impact: awareness bij het brede publiek creëren

 

opgeleverd: op basis van uitgebreid onderzoek (brand pyramid, brand & impact compass, ...) werd een visuele identiteit, brand book, een website en social media afgeleiden ontworpen. Het internationale studententeam ging nog een stap verder en koos voor sustainable website!

partners: Blended Mobility, CO2N

Narture / met impact partner Glimps

IMG_20210516_143837.jpg
IMG_20210521_082421.jpg

wat: branding start-up Narture en tentoonstelling Wolkstof in het Van Eyck-jaar

 

beoogde impact: tonen aan kunstenaars en het brede publiek hoe je met natuurlijk pigmenten (als broodoverschotten) kan kleuren of hoe biodesign onze toekomst in een duurzamer daglicht kan zetten!

opgeleverd: een visuele identiteit, huisstijlgids, website, verpakking, dit alles geÏnspireerd op silhouetten van voedselafval. Voor Wolkstof verbeelden stoffen met natuurlijk pigmenten gekleurd, een glasraam.

partners: Narture, GLIMPS

impact expert: Annabelle Cassiman, Jasper Bloemen

ScrollStop / met impact partner Altruïs

wat: een bewustmakingscampagne over de impact van sociale media op de geestelijke gezondheid

 

beoogde impact: bewustwording én gedragsverandering bij Vlaamse jongeren en gezinnen

opgeleverd: doelgroepen-onderzoek, een visuele identiteit en een campagne-strategie

partner: Altruïs

impact expert: Daan Annemans

Circular Matters / met impact partner GLIMPS

MainEdit_02A.00_01_07_16.Still012.jpg
MainEdit_02A.00_00_41_00.Still005.jpg

wat: onderzoeken hoe je met platen uit koffiegruis meubels kan ontwerpen voor de circulaire start-up Circular Matters

 

beoogde impact: een levensvatbaar circulair product op de markt brengen

opgeleverd: onderzoek naar de inzetbaarheid van het materiaal aan de hand van prototypes van ladekast, lampen, tafel en zitmeubels

partner: Circular Matters, GLIMPS

impact expert: Jasper Bloemen

Dakloosheid / met impact partner Impact Shakers

Schermafbeelding 2021-08-17 om 18.43.05.png

wat: in kaart brengen van Gentse organisaties die werken rond dakloosheid

 

beoogde impact: business initiatieven m.b.t. dakloosheid

opgeleverd: impact network canvas

partner: Impact Shakers, Expand Accelerator

impact expert: Yonca Braekman

bottom of page