Design Thinking

HUMAN-CENTERED DESIGN / MULTIDISCIPLINAIRE TEAMS / PROJECT GEBASEERD / CO-CREATIE / RESEARCH / EMPATHIE / IDEATION / PROTOTYPING / OUT-OF-THE-BOX DENKEN

Wat?

In het opleidingsonderdeel Design Thinking van de opleiding Bachelor Visual Design werken tweedejaarsstudenten in multidisciplinaire teams op real-life challenges. De waaier aan visuele communicatie projecten waar de student uit kan kiezen, is erg divers. Van (re)branding tot ontwerp van educatief materiaal tot creatief activisme... Al doende leren de studenten de design thinking methodiek toe te passen op het project. Ze onderzoeken de doelgroep, verwerven inzichten en bepalen verschillende ontwerpconcepten die getest worden door en met de stakeholders.

double diamondkopie.jpg

Waarom?

In een design thinking proces staat de mens altijd centraal. Je ontwerpt voor en door mensen. Dit slaat in de eerste plaats op het proces zelf, waarin je iets ontwerpt voor een bepaald publiek/doelgroep, maar het slaat ook op het team waarmee je ontwerpt. Deze methodiek is gemaakt als een co-creatie tool. De groep wordt uitgenodigd om hun talenten te ontplooien en zo elk hun eigen vaardigheden in te brengen in het team.

Hieronder vinden jullie enkele voorbeelden van afgelopen projecten.

Een greep uit de projecten

LUCdownLIVE

Challenge

De studenten kregen de uitdaging om een creatieve actie te doen rond een van de Sustainable Development Goals (SDGs). De studenten kozen om iets te doen rond mentaal welzijn van de studenten tijdens dit vreemde jaar.

Oplossing

LUCdownLIVE was een livestream voor alle tweedejaars BBV'ers om hen een hart onder de riem te steken tijdens de lockdown. Het doel was om meer verbinding te creëren door middel van boeiende gespreken, leuke spelletjes en muziek.

 
 

Studio1Room krant

Challenge

De uitdaging kwam vanuit de Arts in Society Award. Zij willen jonge kunstenaars die actief zijn in verschillende disciplines stimuleren om een participatief kunstproject te ontwikkelen dat inspeelt op een maatschappelijke uitdaging. Op die manier kwamen ze in contact met Graffiti VZW en de Gemeenschapsinstellingen waar de jongeren in de verschillende gesloten gemeenschapsinstellingen (GI’s) met de vraag zaten om tijdens én ook na hun verblijf hun artistieke talenten te verkennen.

Oplossing

Samen met jongeren in gemeenschapsinstellingen stelden de studenten de vraag ‘wie ben ik?’. Deze groep in kwetsbare situaties heeft weinig kansen om zichzelf te
tonen. Samen maakten ze een co-creatief project over identiteit, maatschappelijke en artistieke expressie. De studenten bezorgden hen het nodige gerief en maakten samen artistiek werk dat ze verzamelden in een krant en delen met de buitenwereld via verschillende media en een virtuele art gallery.

 

Van Eyck Kosmopoliet

Challenge

Studenten Visual Design waagden zich aan de challenge “Hoe kunnen we migrantenjongeren toeleiden tot kunst(onderwijs)?". Ze stelden hun project voor aan de stad Gent en kregen de kans om in OMG! VanEyck was here tentoon te stellen.

Oplossing

We maakten OKAN jongeren warm voor kunst en inspireerden hen om tegels te beschilderen, net als onze vriend Jan. Corona weerhield Renée, Temene en Adèle niet. Ze namen een video tutorial op en de OKAN jongeren gingen aan de slag.

De werken van de OKAN jongeren zullen getoond worden op Van Eyck Kosmopoliet.

Van Eyck
Box

Challenge

Het Van Eyck-jaar in Gent was een bewogen boel vol evenementen voor jong en oud rond het Lam Gods en Van Eyck zelf. Deze groep studenten kregen de uitdaging om voor alle partners waarmee de stad samenwerkte een overzicht te maken van 'OMG! Van Eyck was here'.

Oplossing

Studenten Visual Design waagden zich aan de challenge “Maak voor de partners van het Van Eyck themajaar iets super creatief wat een beeld geeft van OMG! Van Eyck was here. Wat maak je dan? Geen boek of magazine maar een geschenkbox om DIY verf te maken, een postkaartenset en een virtuele ervaring. Haal de Vlaamse meester in je naar boven en maak je eigen kunstwerk op een lege postkaart met dit unieke collector’s item.