top of page

Design Thinking

HUMAN-CENTERED DESIGN / MULTIDISCIPLINAIRE TEAMS / PROJECT GEBASEERD / CO-CREATIE / RESEARCH / EMPATHIE / IDEATION / PROTOTYPING / OUT-OF-THE-BOX DENKEN

Wat?

In het opleidingsonderdeel Design Thinking van de opleiding Bachelor Visual Design werken tweedejaarsstudenten in multidisciplinaire teams op real-life challenges. De waaier aan visuele communicatie projecten waar de student uit kan kiezen, is erg divers. Van (re)branding tot ontwerp van educatief materiaal tot creatief activisme... Al doende leren de studenten de design thinking methodiek toe te passen op het project. Ze onderzoeken de doelgroep, verwerven inzichten en bepalen verschillende ontwerpconcepten die getest worden door en met de stakeholders.

double diamondkopie.jpg

Waarom?

In een design thinking proces staat de mens altijd centraal. Je ontwerpt voor en door mensen. Dit slaat in de eerste plaats op het proces zelf, waarin je iets ontwerpt voor een bepaald publiek/doelgroep, maar het slaat ook op het team waarmee je ontwerpt. Deze methodiek is gemaakt als een co-creatie tool. De groep wordt uitgenodigd om hun talenten te ontplooien en zo elk hun eigen vaardigheden in te brengen in het team.

Hieronder vinden jullie enkele voorbeelden van afgelopen projecten.

Een greep uit de projecten

LUCdownLIVE

Challenge

De studenten kregen de uitdaging om een creatieve actie te doen rond een van de Sustainable Development Goals (SDGs). De studenten kozen om iets te doen rond mentaal welzijn van de studenten tijdens dit vreemde jaar.

Oplossing

LUCdownLIVE was een livestream voor alle tweedejaars BBV'ers om hen een hart onder de riem te steken tijdens de lockdown. Het doel was om meer verbinding te creëren door middel van boeiende gespreken, leuke spelletjes en muziek.

LUCdownLive
Studio1Room Krant

Studio1Room krant

Challenge

De uitdaging kwam vanuit de Arts in Society Award. Zij willen jonge kunstenaars die actief zijn in verschillende disciplines stimuleren om een participatief kunstproject te ontwikkelen dat inspeelt op een maatschappelijke uitdaging. Op die manier kwamen ze in contact met Graffiti VZW en de Gemeenschapsinstellingen waar de jongeren in de verschillende gesloten gemeenschapsinstellingen (GI’s) met de vraag zaten om tijdens én ook na hun verblijf hun artistieke talenten te verkennen.

Oplossing

Samen met jongeren in gemeenschapsinstellingen stelden de studenten de vraag ‘wie ben ik?’. Deze groep in kwetsbare situaties heeft weinig kansen om zichzelf te
tonen. Samen maakten ze een co-creatief project over identiteit, maatschappelijke en artistieke expressie. De studenten bezorgden hen het nodige gerief en maakten samen artistiek werk dat ze verzamelden in een krant en delen met de buitenwereld via verschillende media en een virtuele art gallery.